Afgelopen week kreeg ik al vroeg in de ochtend appjes van een vriendin. Wat bleek, ze heeft een ongelukje gehad met haar auto. Het was niet eens haar schuld, zei ze. ‘Wat is er dan gebeurd?’ vroeg ik haar. Haar auto stond in de parkeergarage geparkeerd en dus stil, motor uit enzovoorts. Iets wat met enige regelmaat voorkomt bij auto’s die geparkeerd staan in een garage, en daar was dus iemand tegen haar auto aangereden. Tja, kennelijk is niet iedereen in de ochtend even scherp, al moet ik zeggen dat het wel erg dom is om tegen een stilstaande auto aan te rijden. Gelukkig werd alles voor mijn vriendin via de verzekering geregeld en kreeg ze een vervangende auto. Als ik denk aan een vervangende auto gaan bij mij gelijk alle alarmbellen rinkelen. Met mijn eigen auto heb ik tot nu toe nooit problemen gehad. Een huurauto is echter een ander verhaal….

Zoals ik al eerder in één van mijn verhalen heb verteld, heb ik samen met Mattje door Amerika gereisd. Behalve veelvuldig vliegen hebben we ons het grootste deel met de auto voortbewogen. Aangezien je extra verzekerd moest zijn als je onder de 25 jaar bent en ik dat toen nog niet was, was Mattje steeds de zak. Zo heb ik optimaal van de omgeving kunnen genieten en mij vrijwel niet met de route bemoeit. Nee, niet als Hyacinth Bouquet van Schone schijn; Mind the pedestrian! Mijn taak was het verzorgen van de innerlijke mens. Dat is helaas de eerste drie weken wellicht wat onbezonnen geweest, zo erg dat het verhuurbedrijf van de auto vrijwel exact kon achterhalen wat wij hebben gegeten en gedronken…

Het begon al bij alle rommel die we in de auto hebben gegooid vanaf de eerste dag. Omdat we elke keer op doorreis waren, hadden we een koelboxje gekocht om daar onze spullen in koel te houden. Nu verkopen ze in de supermarkt alleen maar flessen met maat gallon (3,87 liter geloof ik) dus die pasten niet in de koelbox. Matt had het briljante idee gevat om een zak vol ijsklontjes achter de stoel te leggen en daar de flessen op te leggen zodat deze tijdens de rit ook koel waren. Dit systeem ging redelijk goed, aan het einde van de rit was er toch wel wat water uit de zak ontsnapt, maar dat werd wel weer droog, totdat we een fles dieprode fruitpunch hadden gekocht en erbij hadden gezet. Toen we bij het hotel aankwamen, bleek dat de dop toch niet zo goed aansloot als dat wij dachten. Resultaat; een rood gevlekt auto-matje. En dat niet alleen, langs de zijkant van het matje had ook nog wat gelekt dus het zat zelfs in de bekleding achter de stoel! Dit was niet zo fijn, dus moesten we een oplossing verzinnen. We hebben de drank uit de fles overgegoten in een andere fles die, volgens ons wel goed sloot, en deze aan de andere kant achter de stoel gezet. Je raadt het al, ook deze fles heeft gelekt. Dus toen zaten we met het probleem dat we één vies matje hadden en vieze bekleding aan beide achterkanten van onze stoelen… Oh ja, en er is ook nog een McDonalds drankje gaan lekken in de houder, ik heb per ongeluk niet alleen de zonnebrandcrème op mijn hand gesprayd maar ook gelijk de binnenkant van de deur meegenomen en er staan voetafdrukken op de voorruit, een vetafdruk van mijn hoofd op de binnenkant van het deurraam. Wat nu? Het matje was onze grootste zorg…

In ongeveer elk hotel waar we die laatste week kwamen stond gelukkig een wasmachine voor hotelgasten, althans, dat vond ik, we zijn niet betrapt, dus probeerden we op die manier het automatje schoon te krijgen. We wisselden elkaar steeds af met de wacht houden bij de wasmachine en elke keer waren we enorm hoopvol dat het matje nu er wel schoon uit zou komen. Helaas, na vier keer proberen hebben we het matje in de ring gegooid en werd gezamenlijk besloten dat het matje moest verdwijnen. Om het niet al te bont te maken want dat was het matje al, dieprood, zelfs na meerdere wasbeurten, hebben we ervoor gekozen om het matje te verstoppen op de plek van het reservewiel. Mocht het verhuurbedrijf zich dan gaan beklagen over het gemis van het matje, dan hadden we een plausibele verklaring (ahum).

Het hele gebeuren is uiteindelijk met een sisser afgelopen want na het inleveren van de auto in de avond, we hoopten dat het dan minder zichtbaar zou zijn, hebben we er niets meer op terug gehoord. Wel hebben we ervan geleerd want we zijn met alle andere huurauto’s wel netjes omgegaan.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment