Het verbaast mij nog steeds dat Nederlanders bekend staan om kijken, kijken, maar niet kopen. Mijns inziens is de Nederlander niet zo knieperig als dat ie overkomt. Ik vermoed dat er op een willekeurige zondag aan de Woonboulevard nog steeds heel wat omzet wordt gedraaid. Deze vermoedens zijn gebaseerd op mijn blik op de overvolle parkeerplaatsen en het gerei dat mensen uit de winkels sjouwen als ik er langs fiets of rij. Dus van alleen kijken is geen sprake. Als we dan toch even orde op zaken moeten stellen of de broekriem moeten aanhalen, dan is het verstandig om eens een overzicht te maken van je inkomsten en uitgaven. Onbewust betalen we namelijk als Nederlander voor van alles wat we eigenlijk niet nodig hebben. Zo laten we het sportschoolabonnement steeds verlengen zonder daar bij stil te staan (haha, stilstaan bij de sportschool, hilarisch) en betalen we voor zaken als dagbladen en gidsen die we niet lezen omdat we internet hebben. Vanuit ecologisch oogpunt gezien dubbel zonde want er worden bomen voor gekapt en je kijkt er niet eens naar om, maar goed.

Een ander, veelvoorkomend fenomeen, is betalen voor het goede doel. Het begint allemaal heel onschuldig met een leuk praatje op straat. De verkooppoppetjes praten wat op je schuldgevoel in, iets wat je toch al hebt want egoïsme zit nu eenmaal in de mens, en voor je het weet is de maandelijkse afdracht geregeld. Op zich geen probleem want het afkopen van je schuldgevoel heeft zo zijn voordelen. Ook een goede reden om aan de collectemensjes bij de deur ‘nee’ te zeggen omdat je al aan het goede doel geeft. Maar na een tijdje je keurig te hebben gedragen wordt het betalen van een maandelijks bedrag waar je in feite niets voor terugkrijgt toch wel irritant. Tijd om op te zeggen. Maar dat schijnt dus even tegen te vallen.

Niet alleen wil het fonds weten waarom je opzegt, maar ook tijdens het opzeggen komt het schuldgevoel weer om de hoek kijken. Daar weet de stichting dan ook wel weer voor te zorgen. Dit hebben ze overigens erg slim aangepakt. Je moet ze vaak bellen om de donatie stop te zetten. Het kan wel schriftelijk, maar dit is een heel stuk moeilijker. Bij het bellen krijg je vervolgens iemand aan de telefoon die je alsnog probeert te overtuigen waarom je de donatie niet moet stoppen en waarom juist jij een wereld van verschil weet te maken. Dat overtuigen gebeurt echter alleen wanneer het een optie is om de donatie stop te zetten. Dit schijnt namelijk ook niet altijd zomaar te kunnen.

Een doel als NSHD (fonds voor dieren) heeft/had destijds naast het goede doel zich ook als doel gesteld om mensen tegen hun wil te behouden van lidmaatschap door de opzegging maar 1x per jaar mogelijk te maken, namelijk exact 3 maanden voor het verlopen van het lidmaatschap.[1]  Inmiddels is wel gebleken dat NSHD inderdaad andere doeleinden had dan waarvoor ze uitkwamen. Iets met 1,5 miljoen euro aan fraude.[2] Ook het opzeggen bij de Postcodeloterij schijnt een ramp te zijn. De consumentenbond heeft zich hier zelfs tegenaan bemoeid.[3] Zelf vraag ik mij ook al een tijdje af hoe ik van de Postcodeloterij afkom. Ik ben niet eens lid maar in mijn brievenbus ligt steeds een brief met ‘aan de bewoners’, afkomstig van de Postcodeloterij. Over terreur in mijn brievenbus gesproken. Er zou een afmeldpunt voor deze onzin moeten komen. Als we dan in Europa toch zo milieubewust bezig zijn, lijkt mij het afschaffen van deze papierverspilling een goed startpunt. Misschien is het sowieso beter dat we de Postcodeloterij afschaffen want uiteindelijk doen mensen dit ook alleen maar uit egoïsme. Heb jeooit een winnaar van deze loterij zijn bedrag zien uitkeren aan een goed doel? Ik niet. Het enige wat ik hoor is dat de winnaars iets blaten over het kopen van een auto, op vakantie gaan of investeren in het huis. Zodra de buit binnen is, is het oorspronkelijke goede doel uit zicht.

Om weer even terug te komen op de reden waarom ik dit schrijf. Ik ben van mening dat opzeggen op dezelfde manier moet kunnen als het aanmelden. Meld je je digitaal aan bij de sportschool of het goede doel? Dan moet daar ook een afmeldformulier staan. En heb je je via één van die studentjes op straat laten verleiden, dan vind ik dat je daar ook bij moet kunnen afzeggen. Zo maken we het afmelden makkelijker en worden de verkooppoppetjes op straat hopelijk wat minder agressief. Die verblijven namelijk bij elk aanspreekmoment in onzekerheid. Wordt het aanmelden of de bons krijgen?


[1] Radar Avro Tros, opzegtermijnen voor goede doelen, 2009 te vinden via; https://radar.avrotros.nl/forum/overig-dieren-f100/opzegtermijnen-voor-goede-doelen-t73944.html
[2] 1,5 miljoen spoorloos verdwenen, te vinden via; https://www.dedikkeblauwe.nl/news/fraudeonderzoek [3] Consumentenbond, Opzeggen bij de Postcodeloterij is veel te lastig, 2018 te vinden via; https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/opzeggen-bij-de-postcode-loterij-veel-te-lastig-131

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment